این بنرها به جزء مساله خراب کردن چهره شهر چه عوارضی را به همراه دارد؟ جنس بنر پلاستیکی از مواد نفتی تشکیل شده است و تولید آلودگی می کنند و از نظر زیست محیطی هرصد سال یک بار تجزیه می شود.

به گزارش نداي گيلان: در این چند سال اخیر تنها طبیعت زیبا، سبز و نقاط دیدنی شمال نیست که مسافران شهرهای دیگر را به خود جلب می نماید، بلکه بنرهای تبلیغاتی مختلفی که در همه جای این مناطق گسترده شده برای همه جلب توجه می کند. بنرهائی که موجب شده نساء از ساکنین تهران در صفحه شخصی اجتماعیش بنویسد: «یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر به شمال تماشای این بنرهای انتخاب و انتصاب و خوش آمدگوئی است، آن قدر این ها زیاد و در نوع خود جالب است که برای ما یک تفریح محسوب می شود.»

IMG_2845-360x250

استفاده از بنرهای پلاستیکی مختلف در سطح شهرهای شمال کشور آن چنان فراگیر شده است که حتی خبر تبریک بازی فلان بازیگر دست چندم در سریال پایتخت و یا تبریک انتصاب «معاونت امور انسانی و تحقیقاتی » یا «منشی دوم » نهادهای مختلف هم با استفاده از آن نشان داده می شود، مساله ای که شاید در کمتر جائی از دنیا بدین سان مشاهده شود. مریم ساکن آلمان در گفتگو با گیل خبر می گوید: « در اینجا تا حالا جائی برای تبلیغ خوش آمدگوئی و یا تبریک انتصاب و انتخاب کسی ندیده ام، برای صدراعظم هم همان تلویزیون تبریک می گویند و بسش است.» محمد حیرانی روزنامه نگار ساکن هلند نیز عکسی از حضور نخست وزیر هلند در کافه ای در شهر آمستردام را به ما نشان می دهد که احدی اعتنائی به شان حضور وی نمی کند. در حالی که در اینجا ما تمثال ۱۲ متری معاون میان مایه فلان نهاد دولتی را در سطح شهر مشاهده می کنیم.
اما این بنرها به جزء مساله خراب کردن چهره شهر چه عوارضی را به همراه دارد؟ جنس بنر پلاستیکی از مواد نفتی تشکیل شده است و تولید آلودگی می کنند و از نظر زیست محیطی هرصد سال یک بار تجزیه می شود. یک کارشناس محیط زیست با تایید این مساله به ما اظهار داشت: «این ها معمولا بازیافت هم نمی شوند و از بین نمی روند. گسترش سرطان به خاطر همین مواد پلاستیکی است که در محیط زیست باقی مانده است.»

IMG_2848

عدم وجود آلترناتیو بنرهای پلاستیکی در حالی است که در دنیای امروز این مدل تبلیغات هیچ گونه کارائی ندارد. محمد حیرانی روزنامه نگار ساکن هلند در مورد این که آیا بنرهای پلاستیکی در هلند یافت می شود گفت : «از این بنرها وجود دارد اما استفاده از آن خیلی ناچیزاست، فقط وقتی استفاده می شود که برای طولانی مدت بخواهند استفاده کنند. برای تبریک و تسلیت و اینها هم کسی اصلا استفاده ای نمی کند. اینجا از تابلوهای چوبی و پوسترهای کاغذی استفاده میکنند، حتی تابلو های متحرک در ایستگاه ها که پوستر می خورد با پوستر کاغذی درست شده است.»
این که بتوان از سیستم های هوشمند و یا تابلوهای برق به عنوان جایگزین بنرهای پلاستیکی استفاده کرد امری است که می توان به عنوان یک هدف تعیین نمود. اما این که این امر کی صورت می گیرد مساله ای است که کمتر کسی از آن خبر دارد. هرچند محمد باقر بشر دانش مدیر عامل سازمان زیبائی سازی شهرداری رشت به ما می گوید: «ما در نظر داریم تمام تبلیغات شهرداری را در سال ۹۵ به بخش خصوصی بسپاریم. آن جا می توانیم با برنامه ریزی تغییرات قابل ملاحظه ای را در نگرش به مساله تبلیغات شاهد باشیم.»
این که خصوصی سازی تبلیغات شهرداری تا چه مقدار نگرش جدیدی را در ساخت شهر و بهبود فضای بصری آن ایجاد می کند و یا به واقع این کار اجرائی خواهد شد یا خیر امری است که به نظر می رسد باید جواب آن را به آینده بسپاریم. البته اگر نخواهند آینده را به اندازه چرخه صد ساله بنرها طول بدهند تا ما نیز با آن ها «تجزیه» شویم!