چهره‌های هر دو جریان سیاسی بر دوری گزیدن از انتخاب این چهره‌های به اصطلاح «دوگانه‌سوز»، «دوزیست» و به طور کلی بدون خط و نشان مشخص تاکید دارند

به گزارش سرویس سیاسی ندای گیلان،فضای سیاسی ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی، به جز سال‌های اول آن، غالبا یک فضای دوقطبی گفتمانی بوده است. در ابتدا جریان‌های موسوم به جناح راست و چپ در فضای سیاسی ایران شناخته شدند و بعد از شکل‌گیری دولت اصلاحات، این دو جریان به نام‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تغییر نام دادند. در این میان گاه جریان‌های سومی نیز شکل گرفتند که محور حرکت خود را از میانه این دو جریان انتخاب کردند و بنا به نزدیکی گفتمانی در بخش‌های مختلف، به یکی از این دو جریان نزدیک می‌شدند. اصلاح‌طلبان که در پایان دوران دولت اصلاحات به گونه‌ای تشتت خفیف رسیده بودند، در سال‌ها اخیر دوباره با وحدت و همگرایی توانسته‌اند موقعیت خود را در فضای سیاسی کشور باز یابند. در این میان این جریان سیاسی، با جریان اعتدالی نیز ائتلاف کرده و اکنون یک گفتمان تلفیقی جدید را شکل داده است که در نگاه دو قطبی در برابر اصولگرایان قرار می‌گیرد. در سوی مقابل اصولگرایان از سال 84 به این سو در مسیر واگرایی و تشتت حرکت کرده‌اند و حتی گاه با خود به رقابت برخاسته‌اند.
این جریان هر چند تا حدی در انتخابات ریاست جمهوری 96 به وحدت نزدیک شد، اما اختلاف‌های درون گفتمانی این جریان در کنار نبودن یک سر سیاسی قابل اتکا و احترام از سوی همه گروه‌ها و چهره‌های آن، باعث شده است که همچنان آتش افتراق از اردوگاه اصولگرایی زبانه بکشد. در حال حاضر این طیف از اصولگرایان معتدل نزدیک شده به دولت حسن روحانی تا تندروهای منتقد دولت تشکیل شده است. با این حال نکته جالب توجه در رفتار سیاسی هر دو جریان، دوری گزیدن از چهره‌هایی است که از خود رفتار دو گانه نشان می‌دهند. این افراد بسته به شرایط، گاهی به این سو نزدیک می‌شوند و گاهی به آن سو غش می‌کنند و البته همواره سیاست‌ورزانه تلاش می‌کنند رنگ روز را به خود بگیرند. این رنگ به رنگ شدن گاه برای جذب آرای مردم و البته حمایت جریان سیاسی است که دست برتر را دارد و یا به طمع گرفتن سهم انجام می‌شود. به طور خاص این رفتارها از دوران دولت‌های نهم و دهم به ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بسیاری دیده شد و به چشم آمد. فارغ از مذموم بودن منفعت‌گرایی این چنینی، رفتار چنین افرادی باعث می‌شود که جریان‌های سیاسی نتوانند در معادلات و مناسبات و لابی‌های خود روی آن‌ها حساب کنند. همچنین پذیرش مسئولیت رفتارها و نتایج اعمال آن‌ها دشوار است و جریان‌های سیاسی نمی‌توانند در برابر عملکرد این افراد در صورت حمایت از آن‌ها پاسخگوی حامیان مردمی مطالبه‌گر خود باشند. این روزها که بحث تعیین اعضای کابینه دولت دوازدهم مطرح است، چهره‌های هر دو جریان سیاسی بر دوری گزیدن از انتخاب این چهره‌های به اصطلاح «دوگانه‌سوز»، «دوزیست» و به طور کلی بدون خط و نشان مشخص تاکید دارند، تا جایی که این درک سیاسی در فضای کشور به وجود آمده است که حتی فردی با نشان سیاسی مشخص از اردوگاه رقیب را به فردی بدون نشان مشخص ترجیح می‌دهند.
در کابینه به دوزیست‌ها سهم نمی‌دهیم
محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس در برنامه «تیتر امشب» شنبه شب تاکید کرد که دولت براساس نیازهای جامعه باید افراد کارآمد را برای کابینه انتخاب کند و مجلس هم در جهت کارآمدتر شدن کابینه کمک کند. این نماینده عضو فراکسیون امید گفت: ضمن تایید راه روحانی مردم از اشکالات گذشته چشم‌پوشی نکردند و در اتمسفر امید به روحانی اعتماد کردند و از او انتظار تغییرات را دارند. وکیلی افزود: بخشی از این تغییرات را در کابینه او جست‌وجو می‌کنند و از او کابینه‌ای متفاوت از سال 92 انتظار دارند زیرا اکنون تجربه‌ای بیشتر از سال 92 دارد و همچنین مجلسی همپای خود دارد. برای سال 96 به بعد مردم بیشتر از روحانی انتظار دارند. مردم چک سفیدی دست روحانی داده‌اند و انتظار برآورده شده وعده‌هایشان را دارند. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در دو فراکسیون مجلس بر اساس شاخص‌هایی کارکردهای وزرا را ارزیابی کردیم و بر اساس میزان رضایتمندی عمومی از وزیر ، به هرکدام از وزرا نمره دادیم و مشخص شد که کدام وزرا توانایی و صلاحیت ماندن در کابینه را دارد و وزرای ضعیف هم معلوم شدند. وکیلی گفت: تاکنون نه آقای روحانی از کسی سفارشی قبول کرده و نه لیستی. همیشه هم در جلسات درباره ضرورت‌ها بحث شده است. وی گفت: ما به نمایندگی از مردم مطالبه‌گر سهم 24 میلیون رای مردم هستیم و نه بیشتر و به هیچ وجه دنبال سهم فراکسیونی و حزبی نیستیم. اگرچه شخصا معتقدم روحانی باید سهمی به طرفداران رئیسی بدهد ولی به دوزیست سهم نمی‌دهیم زیرا اینکه هر مدعی راضی شود درست نیست چون کابینه نیاز به هماهنگی دارد تا دولت بتواند خروجی قابل قبولی داشته باشد.
وزیر اصلاح‌طلب کارآمد را به فردی با خط و ربط نامعلوم ترجیح می‌دهیم
در سوی دیگر ماجرا نیز همین دیدگاه وجود دارد. حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت کمیته ۱۵ نفره این فراکسیون برای تعامل با دولت در مورد کابینه دوازدهم گفت که با اعلام نهایی گزینه‌های پیشنهادی کابینه نظر این فراکسیون در این زمینه اعلام خواهد شد. وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کمیسیون ۱۵ نفره نمایندگان ولایی شنبه تشکیل جلسه داد و این جلسات این هفته هم در رابطه با نحوه انتخاب وزرا، تعامل با دولت در این زمینه،‌ معرفی‌ آنها، بررسی صلاحیت‌هایشان و مدیریت مخالفین و موافقین و رای نمایندگان در صحن علنی ادامه خواهد یافت. وی افزود: فراکسیون نمایندگان ولایی در تمام مراحل سعی می‌کند تشکیل یک دولت کارآمد و ارزشی را دنبال کند و بر اساس این ملاک و معیار جلو خواهیم رفت. البته تاکنون گزینه‌های پیشنهادی در حد شایعه مطرح هستند و وقتی قطعی شوند جمع‌بندی فراکسیون در این زمینه انجام و نظر نهایی اعلام خواهد شد. رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه خط قرمز این فراکسیون در مورد وزرای کابینه دوازدهم کارآمدی و حرکت در چارچوب نظام است،‌ خاطرنشان کرد: اگر وزیر پیشنهادی یک انسان مومن، متدین و بدون حاشیه اصلاح‌طلب باشد ما او را به فردی که معلوم نیست چه خط و ربطی دارد ترجیح می‌دهیم.