ندای گیلان:حبیب جهانساز با اشاره به آغاز کشت بادام زمینی در آستانه‌اشرفیه اظهار کرد: کشت بادام‌زمینی در 2 هزار و 800 هکتار از اراضی آستانه‌اشرفیه آغاز شد. وی با بیان اینکه بادام‌کاران آستانه‌اشرفیه 90 درصد بادام‌زمینی گیلان را تولید می‌کنند، تصریح کرد: 10 درصد بادام در تالش، رشت و رودسر کشت می‌شود و آستانه‌اشرفیه به […]

ندای گیلان:حبیب جهانساز با اشاره به آغاز کشت بادام زمینی در آستانه‌اشرفیه اظهار کرد: کشت بادام‌زمینی در 2 هزار و 800 هکتار از اراضی آستانه‌اشرفیه آغاز شد.

وی با بیان اینکه بادام‌کاران آستانه‌اشرفیه 90 درصد بادام‌زمینی گیلان را تولید می‌کنند، تصریح کرد: 10 درصد بادام در تالش، رشت و رودسر کشت می‌شود و آستانه‌اشرفیه به دلیل داشتن خاک حاصلخیز آب‌رفتی رودخانه سفیدرود رتبه نخست تولید بادام‌زمینی در گیلان را دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه این استان در مجموع رتبه نخست تولید بادام‌زمینی در کشور را دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 10 هزار تن محصول بادام‌زمینی از اراضی استان برداشت شود.

وی ارزش ریالی این مقدار بادام‌زمینی را 800 میلیارد ریال عنوان کرد و یادآور شد: اوایل مرداد ماه فصل برداشت محصول بادام‌زمینی است.

جهانساز درباره مشکلات بادام‌کاران اظهار کرد: کشت سنتی، نبود صنایع‌فرآوری و ورودی بادام بدون کیفیت به بازار از عمده‌ترین مشکلات بادام‌کاران در گیلان است.

وی با بیان اینکه در ایران بادام‌زمینی تنها به صورت مصرف خوراکی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته از بادام‌زمینی برای تولید 200 نوع محصول آرایشی، بهداشتی و غذایی از بادام‌زمینی استفاده می‌شود.

این مسئول درباره خواص بادام‌زمینی یادآور شد: مصرف بادام‌زمینی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان و آلزایمر موثر است.

در آستانه‌اشرفیه حدود 5 هزار بهره‌بردار در زمینه تولید و فرآوری بادام زمینی فعالیت دارند و مناطق روستایی نقره‌ده، تمچال، پرکاشت مهدی‌خانی، خوشکاروندان، کورکا، استخر بیجار و تمچال خوشکاروندان از مهم‌ترین مراکز تولید بادام زمینی این شهرستان محسوب می‌شوند.

هر ساله حدود 6.5 تن پیله تر بادام‌زمینی در هر هکتار از سطح زیر کشت بادام زمینی آستانه‌اشرفیه تولید و از این میزان، حدود 4 تن تبدیل به دانه بادام‌زمینی می‌شود.