عملیات اجرایی خط ریلی جمهوری آذربایجان‌ـ‌ ایران در مرز آستارا به طول 10 کیلومتر عصر امروز با حضور روسای کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان و جمعی از مقام‌های دو کشور آغاز می‌شود

به گزارش ندای گیلان،استاندار گیلان  امروز در جمع اصحاب رسانه با اشاره به آغاز عملیات اجرایی اتصال خط ریلی جمهوری آذربایجان در مرز آستارا، اظهار کرد: عملیات اجرایی خط ریلی جمهوری آذربایجان‌ـ‌ ایران در مرز آستارا به طول 10 کیلومتر عصر امروز با حضور روسای کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان و جمعی از مقام‌های دو کشور آغاز می‌شود.

به گفته وی، سند توافقنامه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران مهرماه سال گذشته در نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در فرمانداری شهرستان آستارا امضا شد.

استاندار گیلان با بیان اینکه هشت کیلومتر از خط ریلی در خاک جمهوری آذربایجان با هزینه این کشور احداث می‌شود، تصریح کرد: حدود دو کیلومتر نیز در آستارای ایران احداث می‌‌شود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای ساخت خط ریلی و ایستگاه بارانداز در خاک کشورمان حدود 100 میلیارد تومان هزینه می‌کند، گفت: احداث پل ریلی به طول 80 متر روی رودخانه مرزی آستاراچای از مهم‌ترین بخش‌های پروژه اتصال خط آهن آذربایجان به ایران است.

به گفته نجفی، با امتداد این خط ریلی حمل بارهای مربوط به جمهوری آذربایجان، قفقاز و روسیه از طریق شبکه سراسری جمهوری آذربایجان وارد ایران شده و از داخل ایران در قالب حمل و نقل ترکیبی به نقاط مختلف جهان ترانزیت می‌شود.

وی بهره‌برداری از راه‌آهن آستارا را موجب ایجاد تحول در ترانزیت کالا و تجارت منطقه دانست و خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از خط‌آهن مذکور امکان مناسب برای صادر کنندگان محصولات مختلف تولیدی به‌ویژه کشاورزی و نباتی دو کشور را فراهم می‌کند.

استاندار گیلان با تصریح بر اینکه اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان، خط ریلی 5 هزار و 200 کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی را به‌هم متصل می‌کند، خاطرنشان کرد: ساخت راه‌آهن قزوین به رشت نیز در حال اتمام بوده و ادامه آن تا آستارا در دستور کار قرار دارد.