سرپرست جهاد کشاورزی گیلان، از آغاز کشت قراردادی برنج در استان های شمالی خبر داد و گفت: هدف از اجرای طرح کشت قراردادی برنج حمایت از تولیدکننده و پایداری زراعت محصول برنج و حذف سوداگران و دلالان در زمان برداشت محصول است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،صالح محمدی، از آغاز کشت قراردادی برنج در استان های شمالی از جمله گیلان خبر داد و اظهار کرد: این طرح برای نخستین بار اجرایی می شود.

وی کشت قراردادی را شامل فرایند تولید محصولات کشاورزی براساس قرارداد مکتوب بین تولیدکننده و خریدار دانست و افزود: خریدار به صورت توافقی و تضمینی و با قیمت مشخص محصول را خریداری می کند.

سرپرست جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با بیان اینکه در کشت قراردادی، تولیدکننده نیز در طول زمان خرید از خدمات فنی و مشاوره ای و آموزشی و نهاده های ضروری مورد نیاز بهره مند می شود، گفت: نهاده های مورد نیاز این طرح را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهیم که شامل بذر اصلاح و گواهی شده برنج همچون هاشمی، شیرودی، آنام و خزر است.

محمدی، همچنین از تأمین کودهای اصلی و مورد نیاز کشاورزی شامل ازته، فسفاته و پتاسه و سموم علف کش و قارچ کش خبر داد و خاطرنشان کرد: شرکت بازرگانی دولتی گیلان مجری طرح مذکور بوده و قراردادها با سازمان تعاون روستایی ایران و موسسه جهاد استقلال منعقد می شود. همچنین شرکت های پشتیبان از جمله شرکت خدمات حمایتی نهاده ها را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهد.

وی بیمه محصولات کشاورزی و ارائه تسهیلات از صندوق حمایت از توسعه محصولا کشاورزی را از دیگر ویژگی های طرح کشت قراردادی برنج دانست و بیان کرد: در این راستا سامانه رصد و پایش کشت قراردادی برنج راه اندازی می شود.

سرپرست جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه هر قرارداد منعقد شده شامل برداشت سه تن شلتوک با حداقل یک تن برنج است، عنوان کرد: خرید شلتوک توافقی بوده و خدمات ارائه شده به تولیدکنندگان در زمان خرید محصول محاسبه می شود.

وی هدف از اجرای طرح کشت قراردادی برنج را حمایت از تولیدکننده و پایداری زراعت محصول برنج و حذف سوداگران و دلالان در زمان برداشت محصول دانست که با قیمت پایین از کشاورز خریداری می کنند و یادآور شد: شالیکاران می توانند با مراجعه به مدیریت های جهاد کشاورزی استان جزییات طرح را جویا شوند و راهنمایی لازم را دریافت کنند؛ همچنین کلیه خدمات و نهاده ها در اجرای طرح در اختیار آنان قرار می گیرد.