عقل سلیم حکم می کند که برای این انتخاب مهم و موثر، خنثی نباشیم و افرادی را به پارلمان شهری بفرستیم که توانایی نمایندگی یک شهر را داشته باشند.

به گزارش ندای گیلان از فومن، صادق درخشی در یادداشتی نوشت: شورای شهر به عنوان پارلمانی محلی، می تواند فرصتی مغتنم برای مشارکت و همیاری شهروندان در مدیریت شهری باشد و مردم خودشان را در توسعه و پیشرفت شهرشان سهیم بدانند.

البته اینکه فضای مشارکت و حضور شهروندان به چه میزان باشد، به انتخاب خودمان بستگی دارد.
انتخابی که مدیریت شهری و آینده شهر را چهار سال تحت تاثیر خود قرار می دهد.
عقل سلیم حکم می کند که برای این انتخاب مهم و موثر، خنثی نباشیم و افرادی را به پارلمان شهری بفرستیم که توانایی نمایندگی یک شهر را داشته باشند.
قانون و عرف، معیارها و شاخص‌هایی را تعریف کرده است که اگر در انتخابمان به این ملاک ها دقت نماییم شورای کارآمد و موثر خواهیم داشت.
یکی از مهمترین فاکتور هایی که باید در نظر گرفت، عدم توجه به هیجانات قومی قبیله ای است. صرف اینکه یک کاندیدا منتسب به قشر یا طایفه‌ای باشد نمی‌تواند دلیلی برای انتخاب به حساب آید.
پنج دوره از عمر شورای شهر گذشته است و با بررسی اجمالی به گذشته شوراها می توان درس های ارزشمندی گرفت.
افرادی که با شاخص هایی مانند تجربه، تعهد و تخصص به شورا وارد شدند، توانسته اند گام‌های اساسی و زیربنایی برای شهر بردارند و شهروندان می‌توانند سال‌ها از برکات این اقدامات بهره مند گردند.
اما با حضور منتخبانی که با رای خانوادگی و طایفه ای زمامدار پارلمان شهری می شوند، سبب فرمایشی شدن و بدور از فکر و طرح و برنامه در انجام ماموریت هایشان خواهند شد.
بیایید این بار متفاوت تر از دفعات قبل عمل کنیم. اگر به آینده شهرمان و میراثی که برای آیندگان به یادگار خواهیم گذاشت، اهمیت می‌دهیم، این فرصت طلایی را به آسانی از دست ندهیم.
مطالعه قانون شوراها (حدود اختیارات، مسئولیت ها و وظایف اعضای شورا) به ما کمک خواهد کرد تا با دید بازتری کاندیدای شایسته را انتخاب کنیم. وقتی با اختیارات و وظایف شورا آشنا باشیم به صحت و سلامت قول‌ها و تعهداتی که کاندیداها در ایام انتخابات می‌دهند، پی خواهیم برد و تحت تاثیر شعارهای به دور از واقعیت و اختیارات شورا قرار نمی گیریم.
کمی مسئولیت پذیری در انتخاب هایمان می تواند راه ورود افراد شایسته و کاربلد را به شورای شهر هموار سازد و نتیجه و ثمره این انتخاب درست، نصیب شهر و همه شهروندان خواهد شد.
شهر متعلق به همه شهروندان است و بی تفاوت بودن نسبت به آینده ی آن، جز خسران و شرمندگی نزد آیندگان، ثمره ای دیگر نخواهد داشت.
برای مدیریت شهری نیز بارها فرمول آزمون خطا به کار رفته که نتیجه ی آن را دیده ایم. بیاییم اینبار همدل و یکصدا با انتخاب درست برای پیشرفت شهرمان گام برداریم و در این عرصه بنده با بهره گیری از تجارب گذشته و همچنین مشاوره از افراد متخصص و آگاه به مسائل مدیریت شهری به توسعه پایدار شهر با قدمت و توریستی فومن می اندیشم که امید دارم با عنایت شهروندان عزیز فومنی و اعتماد به فرزندان با تجربه و متعهد خود، این مهم با همدلی و همگرایی محقق گردد.

ارادتمند فومنی های عزیز: صادق درخشی