فرماندار رودبار با بیان اینکه امسال به‌طور میانگین ۱۰ درصد باغات شهرستان رودبار از آفت مگس زیتون آسیب دیدند گفت: مبلغ ۲ میلیارد ریال از اعتبارات استانی برای مبارزه با آفت مگس زیتون اختصاص یافت.

به گزارش ندای گیلان؛اسماعیل میرغضنفری در گفت‌وگو یی با بیان اینکه شهرستان رودبار 8 هزار و 700 هکتار باغات زیتون دارد که از این میزان مقدار 6 هزار و 700 هکتار بارده است اظهار داشت: از این باغات امسال 17 هزار تن زیتون برداشت شد.

فرماندار رودبار با بیان اینکه امسال 12 هزار تن از محصولات زیتون رودبار از نوع زیتون کنسروی است در مورد اعتبارات  برای مبارزه با آفت مگس زیتون گفت: مبلغ 2 میلیارد ریال از اعتبارات استانی و بحرانی برای مبارزه با آفت مگس زیتون اختصاص یافته و امکاناتی همچون کارت زرد و سم در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

میرغضنفری با اشاره به اینکه تولید زیتون امسال برای باغداران 84 میلیارد تومان درآمد داشته است در مورد میزان آسیب باغات در حمله آفت زیتون افزود: با توجه به وجود باغات سنتی و صنعتی در شهرستان رودبار به‌طور میانگین 10 درصد باغات شهرستان رودبار از آفت  مگس زیتون آسیب دیدند و به جهت مسایل زیست محیطی برای سم پاشی با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات برای مقابله با آفت زیتون کافی نیست در مورد همکاری مردم برای مبارزه با آفت مگس زیتون توضیح داد: در بخش باغداری سنتی درختان قدیمی وجود دارد که یکی از محل‌های تجمع آفت مگس زیتون این درختان قدیمی هستند که این درختان باید از بین برود و در این خصوص باغداران باید همکاری لازم را داشته باشند.

میرغضنفری اشاره به اینکه برند زیتون متعلق به شهرستان رودبار است در مورد طرح افزایش باغات زیتون اظهار داشت: تصمیم به افزایش 10 هزار و 700 هکتار به میزان باغات زیتون موجود در شهرستان رودبار بود که تا امسال 2 هزار و 650 هکتار از این افزایش باغات زیتون عملی شده است.

فرماندار رودبار با بیان اینکه بخش عمده زیتون بازار رودبار از اطراف می‌آید و عرضه می‌شود در مورد همکاری مورد نیاز برای توسعه بحث زیتون گفت: برای توسعه بحث زیتون یکی از مشکلات، تسهیلات بانکی برای این امر است و یکی دیگر از مشکلات برداشت آب در سطح بالادستی سد سفیدرود است که با توجه به رایزنی‌های انجام شده امیدواریم تا پایان سال 96 این مشکلات برطرف شود./تسنیم