یک مطالعه جدید شواهدی را نشان می دهد که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپیرین ممکن است اثرات جانبی مواجهه با آلودگی هوا بر عملکرد ریه را کاهش دهد.

به گزارش ندای گیلان و به نقل از sciencedaily، محققان زیرمجموعه ای از داده های جمع آوری شده از گروهی از ۲۲۸۰ جانباز مرد از منطقه بزرگ بوستون را که آزمایش هایی برای تعیین عملکرد ریه آنها انجام شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. میانگین سنی شرکت کنندگان ۷۳ سال بود. محققان رابطه بین نتایج آزمایش، خود گزارش NSAID و ماده ذرات محیط (PM) و کربن سیاه را در ماه قبل از آزمایش بررسی کردند، در حالی که عوامل مختلفی از جمله وضعیت سلامتی را بررسی کردند.

از آنجا که بیشتر افراد گروه مورد مطالعه که NSAID را مصرف می کردند از آسپیرین استفاده می کردند، محققان می گویند که اثر اصلاح شده آنها عمدتاً از آسپیرین بوده است، اما می گویند که اثرات غیر آسپیرین NSAID ها شایسته اکتشاف بیشتر است. محققان حدس می زنند که این مکانیسم التهاب ناشی از آلودگی هوا را کاهش می دهد.

یافته های ما نشان می دهد که آسپیرین و سایر NSAID ها ممکن است ریه ها را در برابر لکه های کوتاه مدت در آلودگی هوا محافظت کنند. البته، هنوز هم مهم است که آلودگی هوا، که با تعدادی از عوارض جانبی بهداشتی مرتبط است، از سرطان گرفته تا بیماری های قلبی عروقی، به حداقل برسد.

آندره باکارلی، دکتر ارشد و رئیس دپارتمان محیط زیست می گوید، در حالی که سیاست های زیست محیطی پیشرفت قابل توجهی در جهت کاهش آلودگی هوا، حتی در مکان هایی که میزان آلودگی هوا کم است،داشته اند، اما هنوز سنبله کوتاه مدت مرسوم است.

یک مطالعه قبلی توسط Baccarelli نشان داد که ویتامین های گروه B نیز ممکن است در کاهش تأثیر آلودگی هوا نقش داشته باشند.