.علی رغم همه مشکلات اقتصادی موجود در جامعه در این مورد خاص به نظر می رسد باید در نگرش ما یعنی مردم نسبت به بحران های ساختگی یا حتی واقعی تغییر ایجاد شود

به گزارش ندای گیلان،از روز گذشته پخش شایعه هایی در فضای مجازی مبنی بر گران شدن یا عدم توزیع بنزین در جایگاه های استان گیلان موجب شد جمعیت زیادی از مردم به پمپ بنزین های هجوم بیاورند تا باک خودروهای خود را پر کنند.

حرکتی هیجانی که در موارد دیگر مانند زلزله ،برف و… بارها از شهروندان سر زده و موجب اختلال در وضعیت سوخت رسانی شهرهای مختلف شده است.

حجت شعبانپور در گفتگویی در این خصوص اظهار داشت: مشکلی در تأمین سوخت بنزین و یاکمبودی در این رابطه در استان گیلان وجود ندارد بنابراین به مردم توصیه می‌شود نگران تأمین سوخت خودروهای خود نباشند.

وی تصریح کرد: مصرف بنزین در استان گیلان معمولاً 3 میلیون و 200 هزار لیتر در روز است که در زمان‌هایی مانند تعطیلات نوروز و سایر ایام تعطیل سال تا سه میلیون و 600 هزار لیتر افزایش می‌یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به اینکه به‌خاطر انتشار شایعات و اخبار کذب، میزان مصرف بنزین شب گذشته در استان گیلان به 4 میلیون لیتر افزایش یافت ابراز داشت: این میزان مصرف در استان بی‌سابقه است.

وی از مردم گیلان خواست براساس روال عادی و همیشگی برای سوختگیری خودروهای خود اقدام کنند و از انجام غیرضروری سوختگیری پرهیز کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان خاطرنشان کرد: اگر جایگاه سوختی در استان گیلان با کمبود مواجه شود با توجه به موجود بودن بنزین به سرعت نسبت به تأمین سوخت آن اقدام خواهد شد.

عباسی ،مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان هم  امروز در پاسخ به شایعات تعطیلی جایگاه ها که از عصر دیروز مراجعه و ازدحام مردم در مجاری عرضه را به همراه داشت گفت : « شایعات در خصوص کمبود یا تغییر نرخ فرآورده باعث افزایش تقاضا در جایگاه ها می شود . »

وی افزود  : « نظر به اینکه هرکدام از مجاری عرضه ، ظرفیت مخازن مشخص و محدودی دارند و توان حمل ونقل ما نیز مشخص است و افزایش ناگهانی تقاضا ممکن است عرضه به موقع را با مشکل مواجه کند و تا زمان رسید حواله و تحویل سوخت  به مدت کوتاهی جایگاهی متوقف باشد ولی این به دلیل کمبود فرآورده نبوده و صرفا به دلیل مراجعه غیر عادی مردم  به جایگاه هاست » .
عباسی با اشاره به افزایش ۸۰۰ هزار لیتری توزیع بنزین از روز گذشته در جایگاه ها نسبت به زمان معمول گفت : « مصرف روزانه بنزین در استان بطور معمول ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر است که با شایعات اخیر چیزی در حدود ۸۰۰ هزار لیتر نیز به این میزان  اضافه شده است و این جریان تا عادی شدن روند سوخت رسانی ادامه خواهد داشت  . »
مدیر منطقه گیلان همچنین در راستای توقف و مدیریت شایعات گفت : « ازمردم می خواهیم که اطلاعیه ها و اخبار مرتبط را از مجاری و کانال های موثق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی دریافت کرده و به شایعات توجهی نداشته باشند تا روند عادی سوخترسانی با تلاش همکاران پخش فرآورده های نفتی ، جایگاه داران ، پیمانکاران حمل ونقل و رانندگان نفتکش ها ادامه یابد .»
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اعتصاب رانندگان نفتکشها، ضمن سپاس از حضور بی وقفه رانندگان نفتکش ها برای سوخترسانی گفت :« هیچگونه اعتصابی وجود نداشته  و رانندگان نفتکش ها کماکان پای کار هستند و سوخترسانی بدون وقفه را به مجاری عرضه انجام می رسانند که جا دارد برای این حضور موثر از آنان تقدیر شود. »

از سوی دیگر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان اعلام کرد : « دولت برنامه ای برای تغییر نرخ و سهمیه بندی بنزین ندارد . »

 در این اطلاعیه که صبح امروز از روابط عمومی پالایش و پخش به استانهای شمالی کشور ارسال شده , صریحا آمده است که  بنزین مورد نیاز هموطنان در استان های شمالی کشور تامین شده  و هیچ مشکلی در عرضه سوخت وجود ندارد و  شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تمام تلاش خود را برای رفاه هموطنان در سفرهای تابستانی به کار گرفته است .
در ادامه اطلاعیه واصله از روابط عمومی پالایش و پخش  همچنین امده است که دولت هیچ برنامه ای برای تغییر قیمت و سهمیه بندی بنزین ندارد.
گفتنی است با تاکید مدیر و مسئولین شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه گیلان فراورده در حد نیاز و حتی بیش از حد نیاز استان نیز وجود دارد و تنها ارامش و مدیریت مصرف است که می تواند هماهنگی عرضه و تقاضا را به حالت تعادل برگرداند .
نمی توان از رسانه های معاند که از جیب اسرائیل و شیوخ منطقه ارتزاق می کنند انتظار داشت که دست به پخش شایعه و تحریک مردم نزنند.علی رغم همه مشکلات اقتصادی موجود در جامعه در این مورد خاص به نظر می رسد باید در نگرش ما یعنی مردم نسبت به بحران های ساختگی یا حتی واقعی تغییر ایجاد شود. باید بپذیریم همگی در یک کشتی سواریم و تلاش برای حفظ کوتاه مدت منافع شخصی نه تنها به نفع ما تمام نخواهد شد بلکه به تمام جامعه لطمه خواهد زد.باید توانایی شناسایی خبر را از شایعه در خود ایجاد کنیم و هر متن یا تصویری که در فضای مجازی دست به دست می شود را مبنای تصمیم گیری ها خود قرار ندهیم.
همه ما از مزیت های زندگی در کشورهای پیشرفته همانند آلمان صحبت می کنیم بدون اینکه بدانیم در زمان وقوع بحران در کشوری مانند آلمان مردم به جای هجوم بردن به سوپرمارکت ها و پمپ بنزین ها ،مایحتاج ذخیره شده خود در خانه را برای مصرف همگان به فروشگاه ها تحویل می دهند! تغییر در نگرش جامعه و ما باید از یکجا آغاز شود و اگر این چنین نباشد باید منتظر باشیم هر روز یک بحران ساختگی روند زندگی ما را از هم بپاشاند.