کارشناس مسوول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان گفت: در اجرای برنامه کشوری ایمنی آب با انجام ارزیابی انجام گرفته آب شرب سد شهر بیجار رودبار در استان از کیفیت بالایی برخوردار است.

ندای گیلان:کارشناس مسوول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان گفت: در اجرای برنامه کشوری ایمنی آب با انجام ارزیابی انجام گرفته آب شرب سد شهر بیجار رودبار در استان از کیفیت بالایی برخوردار است.

محمد صادق اسلامی افزود: در بازدیدها انجام گرفته و بر اساس مستندات و مدارک مربوطه ، آب شرب این سد به لحاظ فیزیکوشیمیایی و میکروبی از استانداردهای قابل قبول برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: سد شهر بیجار منبع مطمئن و با کیفیتی در رابطه با تامین آب شرب مردم گیلان است.

وی با بیان این که برنامه ایمنی آب شرب استمرار دارد، تصریح کرد: در این برنامه منبع آب آشامیدنی تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد، به لحاظ کیفیت و ایمنی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

به گفته وی برنامه کشوری ایمنی آب در گیلان با همکاری دستگاه های آب و فاضلاب شهری، دانشگاه علوم پزشکی، معاونت بهداشتی دانشگاه و دستگاه های ذیربط در حال انجام است.

سد مخزنی آیت الله بهجت فومنی (شهربیجار) رودبار با حجم مخزنی 165 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز 14شهر استان گیلان از جمله کلانشهر رشت را تامین می کند.

سد آیت الله بهجت فومنی نخستین سد احداثی استان گیلان بعد از انقلاب اسلامی به شمار می رود.

کلنگ احداث این سد که پیش از این با نام سد شهر بیجار شناخته می شد، با حضور محمدرضا عارف معاون اول وقت رییس جمهوری در سال 1383 به زمین زده شد و نزدیک به یک دهه پس از آن با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم در دیماه 93به طور رسمی به بهره برداری رسید.

ظرفیت تامین آب این سد دومیلیون و 500 هزار نفر معادل 70 درصد جمعیت گیلان در افق 1404 است.